‘Bont is geen luxeproduct. Het is een industrie van dood en lijden.’ Niemand minder dan Brigitte Bardot sprak enkele jaren geleden die woorden uit. Anno 2018 is de bontindustrie (terecht) in verval. De wereldwijde productie is gedaald en steeds meer befaamde modemerken, denk maar aan Versace, Michael Kors, Armani en Hugo Boss, weigeren nog langer bont in hun collecties te gebruiken. Ook in eigen land kiezen steeds meer winkelketens en modemerken om niet langer dieren te laten lijden en te doden enkel en alleen voor hun vacht. In april van dit jaar ondertekenden de Belgische schoenenmerken Torfs en E(x)it na overleg met GAIA de Fur Free Retailer List (‘het handelaars zonder bont’-programma). En zo wordt de lijst van bewuste modemerken steeds langer. “Bont teert op het leed van pelsdieren en is dus nooit diervriendelijk. Het doden van wilde dieren zoals nertsen enkel voor hun vacht is niet meer van deze tijd: niet voor de consument en gelukkig steeds minder voor de modewereld”, aldus GAIA-directeur Ann De Greef.
Het Belgische schoenenmerk E(x)it levert schoenen aan meer dan 150 winkels in België, heeft twee winkels in eigen beheer en importeert vooral schoenen uit Italië, Spanje of Portugal. Maureen Bossuyt (32) nam onlangs de bedrijfsfakkel over van haar vader en staat aan het hoofd van het schoenenmerk. Gemiddeld verkoopt E(x)it 50.000 schoenen per jaar in ons land – en die zullen dus vanaf de nieuwe wintercollectie allemaal bontvrij zijn. “Ik voel me een beter mens door die keuze”, aldus Maureen Bossuyt, algemeen directeur van E(x)it.
Ook Schoenen Torfs, de familiale winkelketen met maar liefst 75 winkels in België en een webshop, stopt vanaf de wintercollectie 2018 met het gebruik van bont in zijn collecties. “Toen ik meer dan 30 jaar geleden in de schoenenretail begon te werken, waren laarsjes met konijnenbont heel populair”, sprak CEO Wouter Torfs bij de aankondiging van hun bontvrije toekomst. “Dat lijkt vandaag ondenkbaar. Dat stemt mij hoopvol over de evolutie van ons collectief geweten.”
Vanwaar de beslissing om niet langer schoenen te verkopen waar bont in verwerkt zit?
Maureen Bossuyt: “Dat is vooral een ethische beslissing geweest. E(x)it is een echt familiebedrijf en we zijn dierenliefhebbers. Hoewel we per wintercollectie slechts twee à drie modellen met bont verkochten, was het gebruik van bont voor ons ethisch niet langer te verantwoorden. Maar er spelen natuurlijk ook economische redenen mee. Het is immers nog steeds de consument die het aanbod mee bepaalt dus het feit dat de consument steeds minder te maken wil hebben met bont heeft ook geholpen. We gaan wel nog faux fur (imitatiebont, namaakbont, nepbont of kunstbont genoemd – is materiaal dat uiterlijk lijkt op het bont van dieren maar waar geen dier voor gedood is, n.v.d.r.) gebruiken: het ziet er hetzelfde uit, kost minder en nog veel belangrijker: er heeft geen enkel dier voor geleden. Ik kan zeggen dat ik mij een beter mens voel door de beslissing niet langer bont te verkopen.”
Lise Conix (marketing directeur, Torfs): “Wij geloven er bij Torfs in dat mode en ethiek perfect kunnen en moeten samengaan. De keuze om bont te bannen was snel gemaakt. Naast de grote ecologische voetafdruk van bont, zijn de omstandigheden waarin dieren worden gekweekt en geslacht enkel voor hun pels zeer slecht.”