Image
veaulé à maman - veaux - gaia
29 april 2025

Moederdag viert de onvoorwaardelijke liefde tussen een moeder en haar kind. Maar voor kalfjes wordt deze liefde hen al in de eerste uren van hun leven ontzegd.
Naar aanleiding van deze feestdag lanceert GAIA de nieuwe campagne "Melk, maar niet voor elk!" om een te vaak genegeerde realiteit onder de aandacht te brengen: in België worden kalfjes in de zuivelindustrie onmiddellijk na de geboorte van hun moeder weggerukt, zodat de melk maximaal voor menselijke consumptie kan worden gebruikt. En om melk te produceren, moeten koeien steeds opnieuw kalfjes krijgen. Daarom worden ze herhaaldelijk kunstmatig geïnsemineerd gedurende hun leven.

De pijnlijke waarheid achter melk 

Elk jaar worden bijna 350.000 kalfjes geboren in België. De vrouwelijke kalfjes zijn bestemd om toekomstige melkkoeien te worden, terwijl de mannelijke kalfjes vetgemest worden voor vleesproductie.

veaux

De brutale scheiding van hun moeder veroorzaakt intens emotioneel leed, zowel bij de koe als bij het kalf. Deze natuurlijke band, essentieel voor hun welzijn, wordt hen ontnomen door de zuivelindustrie om de melkproductie te verhogen.
De kalfjes worden vervolgens geïsoleerd in kleine, individuele hokken — vaak plastic "iglo’s" — alvorens ze naar vetmesterijen worden getransporteerd. Daar groeien ze op onder omstandigheden die ver afstaan van hun basisbehoeften: kleine ruimtes, gebrek aan sociaal contact, verarmde voeding, harde vloeren...

Bijna 12% van de kalfjes sterft nog vóór de slachtleeftijd. Ter vergelijking: het gemiddelde sterftecijfer bij andere landbouwdieren ligt tussen 3 en 5%. Dat zegt veel over de levensomstandigheden van deze kalfjes.

PRAKTIJKEN DIE DE NORM ZIJN

In België zijn er slechts enkele zeldzame bedrijven die de scheiding tussen moeder en kalf uitstellen. Hoewel het in de sector de norm is, blijkt uit onderzoek dat dit niet overeenkomt met de wens van de meeste Europese consumenten.
Uit een Eurobarometer-enquête van 2023 blijkt dat een grote meerderheid van de Europeanen (84%) vindt dat het welzijn van deze dieren beter beschermd moet worden dan momenteel het geval is.
83% wil ook dat de duur van diertransporten wordt beperkt. Meer dan 90% vindt dat landbouwpraktijken aan fundamentele ethische eisen moeten voldoen: voldoende ruimte, voeding, water...

veaux

In landen zoals Noorwegen en Zweden laten veel biologische veehouders kalfjes tot 13 weken bij hun moeder blijven. In Nederland laten sommige veehouders kalfjes zelfs enkele weken tot maanden bij voedsterkoeien.
Dit bewijst dat verbetering mogelijk is als de wil er is. Kalfjes hoeven niet meteen bij hun geboorte worden weggerukt, maar kunnen opgroeien onder meer humane omstandigheden, dicht bij hun moeder. Ontdek het trieste lot van kalfjes op onze campagnepagina

veaulé à maman - veaux GAIA

Een multimediale campagne om bewustzijn te creëren

Grote muurschilderingen, advertenties in de geschreven pers, radiospots, stedelijke affichage en berichten op sociale media: de "Melk, maar niet voor elk!"-campagne is overal zichtbaar en hoorbaar in de aanloop naar Moederdag.
GAIA roept burgers op stil te staan bij deze systematisch gebroken moeder-kindband in de zuivelindustrie. Ook kalfjes verdienen moederliefde.

Er zijn alternatieven

Vandaag is het eenvoudig om zuivelproducten te vervangen en toch te blijven genieten. Plantaardige melk (soja, haver, amandel, enz.), yoghurt en zelfs plantaardige kaas zijn overal verkrijgbaar in supermarkten.

Op deze dag die gewijd is aan moederliefde, stel jezelf de vraag:
Wat als jouw band met je moeder op deze manier was gestolen?

Kies voor een meer respectvolle consumptie.