In nauwe samenwerking met GAIA kiest KFC voor meer dierenwelzijn

In nauwe samenwerking met GAIA kiest KFC voor meer dierenwelzijn

Resultaat
12 juli 2019

In nauwe samenwerking met GAIA heeft fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) besloten om de welzijnsnormen voor zijn kippen te verhogen. KFC is de eerste restaurantketen in de fastfoodsector die de ‘Better Chicken Commitment’ heeft ondertekend, een engagement dat wordt gesteund door de grootste dierenwelzijnsorganisaties in Europa. Concreet verbindt de keten zich er onder meer toe om tegen 2026 een einde te maken aan de aankoop van snelgroeiende kippenrassen (de zogenaamde plofkippen) voor zijn restaurants in België, Duitsland, Ierland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. "Geschat wordt dat de inzet van KFC een positieve invloed zal hebben op het leven van ongeveer 72 miljoen kippen per jaar", zegt GAIA-directeur Ann De Greef. KFC plant op termijn om 150 restaurants te openen in België.  

De ‘Better Chicken Commitment’ bevat zes belangrijke maatregelen die een oplossing bieden voor de belangrijkste dierenwelzijnsproblemen die zich voordoen bij de standaard kippenkwekerijen. Die maatregelen stimuleren de bedrijven om het gebruik van snelgroeiende rassen (de zogenaamde plofkippen) te verbieden, het aantal kippen per vierkante meter te verminderen en de leefruimte van vleeskuikens te verrijken met het oog op betere leefomstandigheden. Deze criteria zijn bedoeld om het lijden van vleeskuikens urgent te verminderen.

De inzet van KFC is het resultaat van aanhoudende inspanningen van én uitgebreid overleg met diverse dierenwelzijnsorganisaties, waaronder GAIA. "We praten al een aantal maanden met KFC", zegt Ann De Greef. “Op het moment dat KFC zich in België vestigde en het plan had om 150 restaurants te openen, was het noodzakelijk om de keten te overtuigen een sterke voorbeeldfunctie te vervullen. Het huidige model van kippenkweek veroorzaakt veel te veel leed. Steeds meer consumenten hechten belang aan dierlijke producten die diervriendelijk geproduceerd worden.”

Een impact op 72 miljoen kippen
Elk jaar zouden er wereldwijd tussen de 850 miljoen en 1 miljard kippen geslacht worden voor KFC. In België slacht de sector volgens Statbel, het Belgische statistiekbureau, gemiddeld 25 miljoen kippen per maand. Onze landgenoten eten dan ook meer kip dan om het even welk ander vlees. Door dit engagement sluit KFC zich aan bij de zeer beperkte kring van bedrijven, zoals Aoste, die het lijden van de kippen in hun toeleveringsketen proberen te verlichten. "Geschat wordt dat de inzet van KFC, met haar nieuwe dierenwelzijnsbeleid, een positieve invloed zal hebben op het leven van ongeveer 72 miljoen kippen per jaar in Duitsland, België, Ierland, Nederland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden," besluit Ann De Greef.

NOOT VOOR DE REDACTIE

De 'Better Chicken Commitment' brengt essentiële veranderingen aan in de vleeskuikenbedrijven om te voorzien in de basisbehoeften van kippen, dieren met gevoel. De zes verbintenissen moeten ervoor zorgen dat tegen 2026 100% van de kippen (vers, bevroren en verwerkt) aan de volgende criteria voldoen:

EU-wetgeving en -regelgeving inzake dierenwelzijn, ongeacht het land van productie; Een bezettingsgraad van 30 kg/m2 of minder; Het gebruik van langzamer groeiende kippenrassen met beter welzijn; Verrijking van de leefomgeving van de kippen; De toepassing van gecontroleerde atmosferische bedwelming of effectieve en niet-omkeerbare elektrische bedwelming; Een externe en onafhankelijke audit en de publicatie van een jaarverslag over de voortgang van de uitvoering van deze engagementen. U kunt de volledige tekst van dit charter lezen via: https://welfarecommitments.com/europeletter/

Meer nieuwsberichten over:
Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.