In nauwe samenwerking met GAIA kiest Aoste voor meer kippenwelzijn

In nauwe samenwerking met GAIA kiest Aoste voor meer kippenwelzijn

Resultaat
21 juni 2019

In nauwe samenwerking met GAIA heeft charcuteriemerk en vleeswerkingsbedrijf Aoste besloten om voor al zijn gevogelteproducten stapsgewijs over te schakelen naar het Beter Leven Keurmerk 1 ster. Er zal geen plofkip (!) meer gebruikt worden. De kippen krijgen daglicht, vers stro en graan, er wordt een pak minder antibiotica gebruikt, en de dieren hebben meer ruimte in de stal. Zij zijn daarmee het eerste Belgische bedrijf die de diervriendelijkere stap zet voor kippen. In juni 2019 zet Aoste met Kip Natuur en Kip Curry de eerste stap om dan ten laatste op 31 december 2020 alle gevogelteproducten te produceren onder het Beter Leven Keurmerk*.

Zo schenkt het meer aandacht aan dierenwelzijn bij de kweek van de kippen. Wie via het erkende label van het BLK wil verkopen, moet immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten ze een trager groeiend kippenras gebruiken (geen plofkip meer!), het aantal kippen per vierkante meter moet drastisch verminderen (12 i.p.v. 25), er moet de mogelijkheid bestaan voor de kippen om via een overdekte vrije uitloop naar buiten te gaan en de rit tot het slachthuis mag maximaal 3 uur duren, etc.

“Aoste kiest hiermee resoluut voor meer dierenwelzijn voor de kippen”, aldus GAIA-directeur Ann De Greef. “Een keuze die wij uiteraard alleen maar kunnen toejuichen. De consument kan nu uitdrukkelijk in de supermarkt kiezen voor een diervriendelijker product We onthalen de overstap van Aoste met veel enthousiasme en hopen uiteraard in de toekomst zelfs drie sterren te mogen meemaken.”

Thomas De Boes, Marketing Manager Innovation bij Aoste, licht toe: “Dierenwelzijn is voor Aoste een prioriteit. Het volledige assortiment aan gekookte hammen voldoet sinds vorig jaar aan het label BLK. Vandaag zijn we verheugd om dankzij de nauwe samenwerking met GAIA de eerste stap te zetten naar een diervriendelijker gevogelteassortiment. Elke stap die we zetten, is een bewuste keuze in de juiste richting. Het is dan ook onze ambitie om tegen 2025 alle Aoste producten op een diervriendelijkere manier te verwerken.”

Via www.kipvanbijons.be voert GAIA al jaren campagne tegen de industriële kippenkwekerijen. Naast het promoten van plantaardige alternatieven poogt GAIA ook via de retailsector en sensibilisering van de consument te werken aan een diervriendelijkere wereld voor de kippen.

*De Nederlandse Dierenbescherming heeft een kenmerk ontwikkeld om diervriendelijke producten te ondersteunen. Het bestaat uit het logo van de Dierenbescherming met de vermelding 'Beter Leven'’. Het Beter Leven kenmerk staat op producten waarbij bij de productie rekening is gehouden met dierenwelzijn. Hoe meer sterren, hoe meer er rekening werd gehouden met dierenwelzijn.

Meer nieuwsberichten over:
Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.