Image
9 juni 2011

Vandaag staat een niet alledaagse frituur op de Antwerpse Groenplaats: Frituur GAIA deelt pakjes frieten met kipvriendelijke mayonaise uit. Met die stunt lanceert GAIA haar zomercampagne Let's TOK about it ... GAIA wil op een positieve manier het leed van de miljoenen kippen aanklagen die hun leven slijten in een kooi, op een ruimte van amper een A4'tje. Reuzebatterijkip Mimi en Wonderhen, de Mega Mindy onder de legkippen, informeren de mensen over hoe ze de GAIA-campagne (www.boycot-cot.be ) voor kipvriendelijke eieren kunnen steunen.

Antwerps schepen voor Dierenwelzijn Luc Bungeneers (Open VLD) steunt de GAIA-campagne en komt alvast een frietje steken. Dankzij acties van GAIA liggen er geen verse kooieieren meer in de rekken van de supermarkten, alleen nog scharreleieren. Maar dat geldt niet voor voedingsmiddelen waarin eieren worden verwerkt. In vele gevallen bevatten koeken, mayonaise, verse pasta's en chocolademousse nog steeds kooieieren. GAIA wil de kip uit de kooi. Daarom vraagt GAIA aan de supermarkten om voor hun huismerken over te schakelen op kipvriendelijker eieren. Zo kunnen zij de sector doen omschakelen naar kipvriendelijker eiproductie.

Geen verse kooieieren meer

Sinds 2010 verkoopt geen enkele supermarktketen, na campagnes van GAIA, nog verse kooieieren. Daardoor leiden jaarlijks 1 miljoen legkippen een beter leven in scharrelbedrijven. Uit een recent onderzoek van GfK Panel Services Benelux, in opdracht van VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), blijkt dat 90% van alle verkochte eieren in België scharreleieren, eieren van vrije uitloop of biologische eieren zijn.

Koeken, mayonaise ...

Voedingsmiddelen waarin eieren worden verwerkt zoals koeken, sauzen en verse pasta's bevatten vaak nog kooieieren. In april 2011 voerde onderzoeksbureau IPSOS, in opdracht van GAIA, een representatieve opiniepeiling uit bij 1012 Belgische consumenten. Daaruit bleek dat 40% van de Belgen zich er niet bewust van is dat er nog steeds kooieieren in onze voeding verwerkt worden. 83% van de Belgen is tegen kooieieren in voedingsmiddelen. Bijna 60% van de Belgen is bereid om meer te betalen voor producten met kipvriendelijker eieren.

Europees verbod

Vanaf 1 januari 2012 wordt het Europees verbod op klassieke batterijkooien van kracht. Uit een recente enquête bij Vlaamse leghennenhouders blijkt echter dat 54% nog niet is omgeschakeld. 41% heeft nog geen plannen om te investeren in andere systemen. Zorgwekkende percentages op amper 6 maand van het verbod. Uitstel is onaanvaardbaar. De sector heeft 12 jaar de tijd gekregen om zich aan te passen. Vanaf 2012 zijn de klassieke batterijkooien verboden, maar zogenaamde 'verrijkte' kooien zijn wel nog toegelaten. Verrijkte kooien zijn nauwelijks groter dan batterijkooien, maar om de schijn op de houden, hebben de hennen wat scharrelmateriaal en een nest.

Hoe krijgen we de kip uit de kooi?

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: "GAIA wil niet dat de leghennenhouders omschakelen naar 'verrijkte' kooien. Wij willen dat de sector volledig omschakelt naar systemen die beter zijn voor het kippenwelzijn".

Om de kip uit de kooi te krijgen, vraagt GAIA aan de supermarktketens om voor hun huismerken over te schakelen op kipvriendelijker systemen. De grootwarenhuizen hebben een belangrijke sleutel in handen. Een aantal merken en bedrijven zijn al omgeschakeld.

Hier vindt u een lijst met kipvriendelijke merken en bedrijven. Via www.boycotcot.be vindt u meer informatie over onze campagne en kunt u een protestmail sturen naar bedrijven en supermarktketens die wél nog kooi-eieren gebruiken.