Image
poussin - henry
27 maart 2025

GAIA lanceert een nationale campagne ‘Red Henry’ om consumenten te mobiliseren tegen de verkoop van eieren waarvoor dagelijks tienduizenden kuikens sterven. Supermarktketens zoals Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Intermarché, Jumbo en Lidl blijven eieren verkopen van kippen uit broeierijen die mannelijke eendagskuikens als afval behandelen en massaal doden. GAIA roept consumenten op om aan te dringen bij supermarkten dit aan te pakken.

poussin massacre - industrie des oeufs

Elke dag worden in België 65.000 pasgeboren haantjes gedood omdat ze geen eieren kunnen leggen. Binnen enkele uren na hun geboorte worden ze vergast of levend verhakseld. Dit betekent dat jaarlijks 24 miljoen mannelijke kuikens sterven, louter omdat ze economisch ‘waardeloos’ zijn. Toch bestaat er een diervriendelijk alternatief: in-ovo geslachtsbepaling, waarmee mannelijke embryo’s al in het ei worden geïdentificeerd en vernietiging van levende dieren wordt voorkomen.

Valse dierenwelzijnsclaims

poussin mâle massacre - industrie des oeufs en Belgique

Veel supermarktketens profileren zich als dierenvriendelijk, met campagnes die hun inzet voor dierenwelzijn benadrukken. Maar ondertussen blijven ze eieren verkopen van leghennen afkomstig uit broeierijen die haantjes systematisch doden. Deze dubbelzinnigheid ondermijnt hun geloofwaardigheid. 

Doe mee: Red Henry!

Via de website www.redhenry.be kunnen consumenten supermarktketens rechtstreeks aanspreken. Met één e-mail roepen zij op tot een stopzetting van de verkoop van eieren waarvoor haantjes gedood worden. Elke e-mail telt en brengt verandering dichterbij.

“Miljoenen haantjes worden geboren om nooit te leven. En het is hoog tijd dat supermarktketens hun verantwoordelijkheid opnemen. Echte bekommernis om dierenwelzijn blijkt niet uit woorden, maar uit daden. Die nodeloze verkwisting van miljoenen dierenlevens moet stoppen.”

Michel Vandenbosch
GAIA-voorzitter

België de laatste in de rij?

Duitsland en Frankrijk hebben al stappen gezet om het massale doden van eendagshaantjes te verbieden. In België blijft het stil, ondanks de publieke steun voor een verbod: een Ipsos-onderzoek in opdracht van GAIA uit juni 2024 toonde aan dat 83% van de Belgen wil dat er een einde komt aan deze gruwel. Er is een oplossing: in-ovo geslachtsbepaling. Deze doeltreffende technologie is beschikbaar en de meerkost voor de consument is verwaarloosbaar: slechts 0,02 euro per ei. Waarom blijven Belgische supermarkten dan weigeren om deze overstap te maken? 

Minister Weyts zegt dat het onze verdomde plicht is om vermijdbaar leed te vermijden. Dit is een mooi voorbeeld van leed dat gemakkelijk kan vermeden worden. GAIA wil dan ook een verbod op kuikendoden in de drie regio’s.

Stuur een protestmail naar de supermarkten!

Steun onze strijd en stuur een e-mail naar de supermarkten om de stopzetting van de verkoop van eieren waarvoor haantjes gedood worden te stoppen.