Nestlé-groep bant kooieieren

Nestlé-groep bant kooieieren

Resultaat
02 november 2017

GAIA: “Legbatterijen weldra verleden tijd?”

De Nestlé-groep (KitKat, Chocapic, Lion, Crunch,…) heeft vandaag bekend gemaakt dat ze tegen einde 2020 zullen stoppen met de verwerking van kooieieren in hun producten die in de Europese Unie en de Verenigde Staten verkocht worden. De Zwitserse voedingsmiddelengigant heeft ook de intentie om tegen 2025 wereldwijd kooieivrij te zijn. Dit engagement voor meer dierenwelzijn komt er na nauw overleg met de Open Wing Alliance, een internationale organisatie van dierenrechtenorganisaties waar ook GAIA deel van uitmaakt, met als doel de legkip uit de kooi te bevrijden. Ann De Greef, directeur van GAIA, reageert verheugd op dit nieuws: “Deze beslissing van het grootste voedingsmiddelenconcern wereldwijd, bevrijdt miljoenen legkippen uit de kooi en toont aan dat legbatterijen weldra tot het verleden zullen behoren. We zijn ervan overtuigd dat andere voedingswarenproducenten en -verdelers, die nog geen duidelijk standpunt hebben ingenomen, nu snel zullen volgen.”

Het is een feit dat almaar meer wereldleiders in de voedingsmiddelenindustrie, -distributie en catering overschakelen op kipvriendelijkere eieren in hun verse en verwerkte producten. Zo namen onlangs Accor Hotels, Intercontinental Hotels, General Mills, Mondelez, Kellogg’s, Unilever, Compass Group, Elior Group, Sodexo en Makro/Metro een gelijkaardige beslissing om binnen afzienbare tijd op Europees of wereldvlak af te zien van het gebruik van kooieieren in hun voedingsmiddelen en gerechten.

Met het oog op het welzijn van legkippen en de verwachtingen van de consument hebben in België tal van restaurantgroepen, supermarkten en voedingsmerken, zoals McDonald's, Pizza Hut, Lu, Vandemoortele, Devos Lemmens, Colruyt en Lidl (producten van het huismerk) de stap al gezet. Meer nog, ze lopen zelfs vooruit op de huidige wetgeving. GAIA heeft een lijst gepubliceerd van de merken in België die hebben beloofd om geen kooieieren meer te gebruiken in hun producten. In onze lijst is het roomijsmerk Mövenpick, het enige merk van de Nestlé-groep dat reeds kooiei-vrij is. GAIA’s 'Boycot-cot'-campagne zorgde er ook voor dat alle supermarktketens in België verse kooieieren sinds 2010 uit hun rekken hebben gehaald. Momenteel is Carrefour in het vizier van GAIA’s boycot-cot campagne.

Meer nieuwsberichten over:
Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.