Vandaag werden in Brussel de #Act4Animals Awards uitgereikt door Eurogroup4Animals, de koepel van de belangrijkste Europese dierenwelzijnsorganisaties – waaronder GAIA. De Corporate4Animals Award, voor ondernemingen die veel inspanningen doen op het vlak van dierenwelzijn, gaat naar Lidl Belgium, “als erkenning voor de bijdrage die de supermarktketen levert om het lot van veel dieren te verbeteren.”
Veel schoon volk in het Museum voor Natuurwetenschappen, waar de uitreiking van de #Act4Animals Awards vandaag plaatsvond. De uitreiking vond plaats in het kader van de jaarlijkse ledenconferentie van Eurogroup4Animals. De Europese én de internationale dierenwelzijnsorganisaties waren talrijk aanwezig. GAIA was eveneens van de partij. Ook verschillende Europese overheden en beslissingsmakers waren vertegenwoordigd.
Een belangrijk evenement dus, met name voor het dierenwelzijn. Lidl Belgium was in elk geval zeer vereerd met zijn Corporate4Animals Award voor meest diervriendelijke onderneming. “Deze erkenning is een dikke pluim vanwege alle betrokken dierenwelzijnsorganisaties”, zegt inkoopdirecteur Jeroen Bal. “En dat doet deugd. Meer nog, de Award moedigt Lidl aan om nog verdere stappen te zetten in de richting van meer dierenwelzijn. Voor raad en daad daarover rekenen we nu al een paar jaar op het enthousiasme en de ernst van GAIA.”
Diervriendelijke alternatieven
GAIA van zijn kant vindt dat Lidl Belgium de Corporate4Animals Award meer dan verdiend heeft: “De supermarktketen heeft in 2011 al beslist om geen paardenvlees meer te verkopen, aangezien ze geen enkel circuit kan vinden waar het welzijn van de dieren gegarandeerd kan worden”, zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. “Lidl is trouwens de enige supermarktketen in België die deze stap gezet heeft, en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises.”
Lidl levert ook nog andere inspanningen op het vlak van dierenwelzijn: er wordt bijvoorbeeld alleen nog konijnenvlees dat afkomstig is van konijnen uit diervriendelijke parksystemen. Daarnaast biedt de supermarktketen de Faux Gras de GAIA aan, het 100% diervriendelijke alternatief voor foie gras. Lidl verkoopt evenmin nog vlees van gecastreerde varkens, enzovoort.
Het team van GAIA wenst Lidl Belgium proficiat, en hoopt dat de Corporate4Animals Award nu ook de andere supermarkten ertoe aanzet om meer aandacht te schenken aan dierenwelzijn.
(op de foto: GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch en Jeroen Bal, inkoopdirecteur Lidl Belgium)