IKEA België engageert zich om 100% kooieivrij te gaan tegen 2020

IKEA België engageert zich om 100% kooieivrij te gaan tegen 2020

Resultaat
10 juni 2018

De campagne Boycot-cot werpt opnieuw zijn vruchten af: meubelgigant IKEA België maakt bekend dat ze 100% kooieivrij gaan en enkel nog eieren van kippen met vrije uitloop gaan gebruiken. Deadline: augustus 2020. GAIA-directeur Ann De Greef is blij met die beslissing. Dit is opnieuw een stap vooruit in onze strijd voor meer dierenwelzijn”, aldus De Greef. “Kippen horen niet thuis in kooien en wij feliciteren IKEA dan ook met hun engagement. Tienduizenden leghennen zullen hierdoor een beter, kooivrij leven krijgen.”

“Bij IKEA streven we ernaar een positieve impact te hebben op mensen, dieren en de planeet. Op lokaal niveau werken we al sinds jaren alleen nog met leveranciers die eieren gebruiken van scharrelkippen of kippen met vrije uitloop. Voor vier producten uit het globale assortiment was dit nog niet het geval. Wij zijn blij dat we nu ook voor deze producten kunnen garanderen dat ze tegen 2020 100% kooieivrij zullen zijn.”, zegt Roel Michiels, food manager bij IKEA België.

Tien jaar geleden zette IKEA Belgium al een stap in de goede richting door geen verse eieren meer te gebruiken afkomstig van kooikippen. Voor de maaltijden in hun restaurants en de producten in hun voedingsshops waren ze al voor meer dan 99% overgeschakeld op scharreleieren of eieren van vrije uitloop. “De vier producten die mogelijk nog kooieieren bevatten, waren natuurlijk voor ons vier producten te veel”, aldus De Greef. “Wij zijn dan ook blij dat IKEA België na overleg besloten heeft de laatste stap vooruit te zetten en 100% kooieivrij te gaan.”

Wetgeving schiet nog altijd tekort

Maar de strijd voor het welzijn van legkippen is verre van gestreden. Sinds 1 januari 2012 zijn de zogenaamde conventionele kooien weliswaar verboden in de EU maar blijven 'verrijkte' kooien toegelaten. Helaas bieden die maar weinig beterschap. De beschikbare oppervlakte per kip bedraagt 750 cm2, dus nauwelijks meer dan een A4'tje (tegenover 2/3 van een A4'tje voordien). Bovendien beantwoorden de rudimentaire voorzieningen in deze kooien (een zitstok, een leghoek) nog lang niet aan de natuurlijke gedragsbehoeften van kippen. Daarom dringt GAIA er bij consumenten, supermarkten en voedingsmerken op aan dat ze de legkippenhouders aanmoedigen om te investeren in houderijsystemen zonder kooien. Dat kunnen ze doen door alleen eieren aan te kopen van alternatieve pluimveehouderijen (vrije uitloop, bio of scharrel).

Dankzij de'Boycot-cot'- campagne van GAIA hebben alle supermarktketens in België de verse eieren van kippen in kooien uit hun rekken gehaald. Maar massa's kooieieren worden ook verwerkt in voedingswaren (koekjes, sauzen, pasta, ...). Inmiddels hebben tal van restaurantketens, supermarkten, voedingsmerken en hotelketens – denk maar aan McDonald's, Pizza Hut, Lu, Vandemoortele, Devos Lemmens, Colruyt en Lidl – zich geëngageerd om geen kooieieren meer te verwerken in hun producten. Aan die lijst voegen we nu IKEA België toe.

Carrefour blijft één van de doelwitten van GAIA's Boycot-cotcampagne. De supermarktketen gebruikt namelijk nog altijd kooieieren voor sommige verwerkte producten van zijn huismerk.

Meer nieuwsberichten over:
Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.