Image
22 november 2012

Naar jaarlijkse gewoonte reikt GAIA, samen met haar Europese zusterorganisatie Compassion in World Farming, de Good Egg Awards uit. Met die awards worden bedrijven of merknamen beloond die kiezen voor kipvriendelijkere eieren, die niet uit kooisystemen komen. De Belgische winnaar is dit jaar Come a Casa, het merk van verse middellandse zeegerechten van voedingswarenproducent Terbeke. De uitreiking van de Good Egg Award maakt deel uit van de Boycot-cot campagne van GAIA.

De 4,5 miljoen eieren, die in de Come a Casa producten (o.a. lasagna) verwerkt zijn, komen niet van kooisystemen. Dat is een bewuste keuze. 'In het kader van het algemeen dierenwelzijn vonden wij dit belangrijk voor het merk Come a Casa dat vooral Zuiderse waarden en respect voor natuur en dier wenst uit te stralen.' zegt Nathalie Vlaeminck, Marketingmanager bereide maaltijden.GAIA voorzitter Michel Vandenbosch: "De Come a Casa producten bevatten geen kooieieren, waardoor jaarlijks 15 000 leghennen een beter leven krijgen. Zo sluit Come a Casa zich aan bij een toenemend aantal bedrijven dat eieren uit kooisystemen links laten liggen en kiest voor diervriendelijker geproduceerde eieren.

Voorbeelden

Afgelopen jaren kregen o.a. koekjesfabrikant Lotus Bakeries Colruyt, Carrefour, Delhaize, de restaurants van IKEA, McDonald's, Sodexo, Calvé (Unilever), Dr. Oetker en Starbucks een Good Egg Award.

Europees verbod

Vanaf 1 januari 2012 trad het Europese verbod op conventionele batterijkooien in werking. Verrijkte kooien, die nauwelijks groter zijn dan de klassieke batterijkooien, zijn wel nog toegestaan. In dat soort kooien zijn leghennen nauwelijks beter af. GAIA komt op voor een volledige omschakeling naar diervriendelijkere scharrelsystemen of vrije uitloop.

Belg tegen kooieieren

83% van de Belgen is tegen kooieieren in voeding. Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau IPSOS uitvoerde in opdracht van GAIA. Bijna 60% van de Belgen is bereid meer te betalen voor kipvriendelijkere producten.

Boycot-cot

Sinds 2010 liggen er geen verse kooieieren meer in de Belgische supermarkten. Voedingsmiddelen als pasta, sauzen en koekjes bevatten vaak wel nog kooieieren. Met de boycot-cot campagne brengt GAIA het leed van miljoenen kippen die nog in kooien gehouden worden, onder de aandacht. Via www.boycot-cot.be kunnen mensen bedrijven e-mails sturen en hen vragen om niet langer eieren uit kooien te gebruiken, maar over te schakelen op eieren van scharrel- of vrije uitloopkippen.