Lidl België doet een extra inspanning voor het welzijn van de legkippen. De supermarktketen heeft ons zijn beslissing meegedeeld om voortaan enkel nog eieren van vrije uitloop (eieren met code 1 op de eierschaal) te gebruiken voor de mayonaises en sauzen van het eigen huismerk. Dit in de plaats van scharreleieren (code 2). Sinds 2014 gebruikt Lidl geen kooi-eieren meer in producten van het eigen huismerk (koekjes, pasta, bereide schotels,...).
GAIA verheugt zich over deze belangrijke stap, geïnspireerd op onze Boycot-cot campagne, die het leven zal verbeteren van tienduizenden legkippen per jaar. De dierenrechtenorganisatie nodigt andere supermarktketens en voedingsmerken uit om gelijkaardige maatregelen te nemen, met meer respect voor het dierenwelzijn.
In België verkoopt geen enkele supermarkt nog verse eieren van kippen die in kooien worden gehouden, maar kooi-eieren worden wel nog massaal gebruikt in verwerkte producten en in restaurants.
(Foto : Andrea White)