Albert Heijn bant kooieieren uit eigen huismerken

Albert Heijn bant kooieieren uit eigen huismerken

GAIA informeert
22 april 2015

Tot grote tevredenheid van GAIA kondigt supermarktketen Albert Heijn aan dat het in zijn producten van AH huismerken geen eieren meer zal gebruiken van kippen die in kooien worden gehouden.

Deze beslissing van Albert Heijn is er vooral op gericht om het leven van duizenden legkippen per jaar te verbeteren. De maatregel geldt voor alle AH supermarkten in België en gaat in vanaf 31 december 2015.

Na Colruyt en Lidl wordt Albert Heijn zo de derde supermarktketen in ons land die geen kooieieren meer gebruikt voor het vervaardigen van eigen merkproducten. De verse eieren die in de Belgische supermarkten worden verkocht, zijn trouwens al afkomstig van kippen die in kooivrije systemen worden gehouden (scharrel of vrije uitloop). De merken van bewerkte producten (mayonaises, koekjes, patisserie, kant-en-klare maaltijden,…) daarentegen gebruiken wel nog massaal kooieieren, net zoals vele eetgelegenheden.

Kooien veroordelen de legkippen tot een leven vol ontbering en ellende. In het kader van onze Boycot-cot campagne vraagt GAIA aan de supermarktketens en de voedingsmerken om te kiezen voor scharreleieren of voor eieren van vrije uitloop. Zij moedigen zo op hun beurt de kippenkwekers aan om over te schakelen op kipvriendelijkere methodes zonder kooien. Die keuzes bepalen het komende decennium de toekomst van miljoenen legkippen per jaar.

Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.