Image
5 december 2018

UPDATE: Minder dan 48 uur na de start van de campagne heeft Marriott toegegeven aan onze eisen: het bedrijf is vastbesloten om tegen 2025, overal ter wereld, geen kooieieren meer te gebruiken. Dank u allen voor uw actie!

Dierenrechtenorganisatie GAIA betreurt dat Marriott Group nog steeds kooieieren en producten van kooieieren gebruikt. De hotelketen beloofde nochtans in 2013 om tegen 2015 volledig kooieivrij te gaan. Een loze belofte. Om de druk te verhogen, sloot dierenrechtenorganisatie GAIA zich aan bij een grote wereldwijde campagne tegen Marriott Group. “We willen hen overtuigen hun engagement na te komen en te stoppen met het gebruik van kooieieren”, aldus GAIA-directeur Ann De Greef.

De Amerikaanse hotelgigant Marriott, die ook enkele hotels in België heeft, is het nieuwe doelwit van de campagne Boycot-cot van GAIA. Samen met de internationale coalitie Open Wing Alliance, waarvan GAIA de Belgische vertegenwoordiger is, lanceerden ze vandaag een wereldwijde campagne tegen het bedrijf.

Protestmail

Via al haar sociale mediakanalen roept de dierenrechtenorganisatie op om een protestmail te versturen naar Marriott België. “Wij zijn met boycot-cot niet aan ons proefstuk toe”, legt De Greef uit. Dankzij de acties en campagnes van GAIA verkoopt sinds 2010 geen enkele supermarktketen in België nog verse eieren van kooikippen. Daarenboven verkopen Colruyt, Lidl en Albert Heijn geen huismerkproducten meer met kooieieren in verwerkt (Aldi, Delhaize en Metro/Makro tegen 2020).

Veel horecabedrijven zoals Quick, Pizza Hut, Lunch Garden, McDonald's en Exki, hebben zich de laatste tien jaar geëngageerd om alleen nog eieren te gebruiken van kippen die een beter leven hebben geleid dan kooikippen.

Naar schatting leeft nog de helft van de legkippen in België in kooien waar ze nooit een streepje daglicht zien. Het gebrek aan ruimte hindert de kippen in hun natuurlijk gedrag en veroorzaakt bij hen frustraties en abnormaal gedrag. Dit is de reden waarom GAIA consumenten, supermarkten en voedingsmerken aanmoedigt te kiezen voor biologische eieren, scharreleieren of eieren van vrije uitloop. Die keuze bepaalt elk jaar de toekomst van miljoenen kippen.