GAIA lanceert nieuwe online campagne #NotAnAccessory

GAIA lanceert nieuwe online campagne #NotAnAccessory

GAIA-actie
05 februari 2021

Met zijn nieuwe campagne #NotAnAccessory wil GAIA samen met tal van influencers mensen bewust maken van de grote verantwoordelijkheid die verbonden is aan het nemen van een huisdier. Een campagne die in tijden van corona broodnodig blijkt te zijn. “Dieren zijn geen accessoires die je vlug even koopt in de winkel”, verduidelijkt Ann De Greef. “Veel mensen hebben tijdens de eerste lockdown een kat, hond of konijn in huis genomen omdat ze veel tijd hadden. Dergelijke impulsaankopen leiden tot een groot risico op dumping.” Of om het met de woorden van Debby Pfaff en Virginie Morobé (Latem Leven) te zeggen: “Het juiste accessoire kan een outfit compleet maken, maar een hond is @not_an_accessory, wel een levend wezen en een liefdevolle vriend.” Eind 2020 stonden de kranten er vol van: een aantal dierenasielen trokken aan de alarmbel want ze werden overspoeld door (jonge) dieren. Na de lockdown bleek de viervoeter toch meer werk dan verwacht en zo vlug als het dier gekomen was, belandde hij/zij in het dierenasiel. “Als dierenorganisatie komt dat voor ons zwaar aan”, zegt De Greef. “Wij proberen dan ook nog altijd te sensibiliseren rond de verantwoordelijkheid die een (huis)dier vraagt. Onze nieuwe campagne #NotAnAccessory, in samenwerking met FamousGrey en Famous Relations, is daarvan het meest recente voorbeeld.”

En de oproep kan op veel bijval rekenen. Zo steunen onder meer Virginie Morobé, Céline Van Ouytsel (Miss België 2020), Inge Onsea, Elisa guaracci en Debby Pfaff uit overtuiging de campagne.

Virginie Morobé: "Het is schrijnend dat mensen een hond of kat in huis nemen om niet alleen te zijn en dan na een paar maanden het dier droppen omdat ze beseffen dat hij/zij veel aandacht verreist. Het is een verlengstuk van je gezin, een volwaardig lid van een familie, een levend wezen en geen object dat je zomaar weggooit. Ik hoop dat mensen door onze campagne een meer weldoordachte beslissing gaan nemen wanneer ze zich engageren om een dier in huis te halen."

Wie heeft bovendien het meeste baat bij dergelijke golven van impulsaankopen? De broodfokkers. “Bij goede kwekers krijg je niet zomaar het dier mee naar huis”, verduidelijkt De Greef. “Zij werken met wachtlijsten en je moet echt bewijzen dat je bereid bent om de verantwoordelijkheid te dragen zolang het dier leeft. Bij broodfokkers krijg je het dier onmiddellijk mee naar huis.” Dat broodfokkers het absoluut niet nauw nemen met de dierenwelzijnsregels mag intussen wel duidelijk zijn. “En wie draagt alle gevolgen? In de eerste plaats de dieren zelf en in het verlengde de dierenasielen. Het wordt dan ook dringend tijd om die impulsaankopen een halt toe roepen.”

GAIA roept iedereen op om een foto met zijn huisdier te delen op Instagram met de tekst #NotAnAccessory. En beter nog: Adopt, don’t shop!

Wat is broodfok?

Broodfokkers zijn grootschalige kwekers en invoerders van dieren (vaak uit Oost-Europa). Al te vaak zijn de jonge dieren ziek, zwak, niet gesocialiseerd en werden ze veel te vroeg bij de moeder weggehaald. Ze liegen over de leeftijd en over de vaccinaties. Zo leiden veel verkochte puppy’s aan giardia (bloederige diarree), kennelhoest, ringworm en het parvovirus. En de moederhonden? Die worden – in eigen land of in Oost-Europa - behandeld als kweekmachines.

Meer nieuwsberichten over:
Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.