Een campagne in galop

Een campagne in galop

GAIA-actie
22 augustus 2013

Het paardenvlees dat op de Belgische borden komt, is afkomstig van slachtpaarden uit Roemenië die zwaar mishandeld worden. Dat blijkt uit onderzoek van GAIA in Roemenië, de belangrijkste Europese leverancier van paardenvlees. De beelden die werden genomen door ons onderzoeksteam zijn schokkend. In 2011, hebben we de bevolking reeds geïnformeerd over de verschrikkelijke toestand waarin de Argentijnse paarden leven. Hun vlees wordt tot op vandaag nog verkocht in België.

Op 30 juli gaven wij het startschot van onze zomertournee. Gedurende meer dan twee weken hebben wij negen steden in België doorkruist om de mensen te sensibiliseren en hen bekend te maken met de toestand waarin zowel Argentijnse als Roemeense paarden leven waarvan het vlees bestemd is voor de Belgische markt. Met de slogan "Zet het paardenleed schaakmat" werden de acties visueel voorgesteld door een reuze schaakbord waarop moedige vrijwilligers als pionnen het leed van de paarden symboliseerden van een lucratieve industrie. De voorbijgangers kregen de kans om protestpostkaarten in te vullen specifiek gericht aan Colruyt en Carrefour. Bij het publiek merkten we veel sympathie op voor de paarden.

Vrijwilligers op de bres
Wij willen de talrijke vrijwilligers, die ons dagelijks hebben geholpen met de zomertournee, van harte danken. Eén van de jongeren onder hen, Elodie, herinnert zich de reacties van de voorbijgangers: "Soms werd mij gevraagd of deze protestkaarten wel degelijk een verschil gingen maken. Ik antwoordde tot drie keer toe: Ja! Ten eerste door te reageren, niets is erger dan de onverschilligheid. Ten tweede, deze personen zijn nu geïnformeerd over de verschrikkelijke toestand waarin de paarden leven en ten derde, deze duizenden kaarten zullen er misschien toe bijdragen dat het lot van deze mishandelde paarden, wat overkomt als "ver van ons bed", verandert." Ook een bijzondere dank aan Nicky Langley (Oma in"Mega Mindy")en Annick Segal (actrice uit de serie "Thuis") die ons met plezier een handje kwamen toesteken.

Veel mediabelangstelling
Misschien hebben jullie de campagne gevolgd via kranten of televisie. Inderdaad, onze actie heeft enorm veel mediabelangstelling gekregen. De kranten, televisie en radio hebben verslag uitgebracht over de boodschap van GAIA en zodoende de druk op de supermarkten Carrefour en Colruyt nog verhoogd. Binnenkort zullen wij de duizenden verzamelde postkaarten overhandigen aan de supermarktketens.

Meer nieuwsberichten over:
Open uw mailbox en maak een nieuw bericht aan. Klik op de eerste knop hieronder en plak de e-mailadressen in de adresbalk van uw nieuw bericht. Klik op de tweede knop en plak de tekst in uw nieuw bericht. Verzend, en u bent er!
Sluiten
De tekst is correct gekopieerd.