Carrefour stopt met de verkoop van vlees van konijnen afkomstig uit batterijsystemen. Vanaf 4 november wordt er overgeschakeld naar konijnenvlees van parksystemen. "Dankzij de beslissing van Carrefour zullen duizenden konijnen niet langer opgesloten zitten in batterijkooien." reageert GAIA-directeur Ann De Greef.
In parksystemen hebben de dieren meer ruimte dan in de klassieke batterijkooien. De parken zijn bovendien uitgerust met hoogteplatforms en schuilhoekjes. De dieren hebben houtblokjes, stro, hooi of ander knaagmateriaal. De draadgazenbodem is zoveel mogelijk vervangen door meer diervriendelijke kunststofroosters.
"Door uitsluitend konijnenvlees van parksystemen te verkopen geeft Carrefour aan dat dierenwelzijn belangrijk is en dat stemt ons erg tevreden", zegt Ann De Greef. "Carrefour heeft erop aangedrongen bij haar leveranciers om de omschakeling naar dit type kweek te versnellen. Daardoor kunnen we meteen de volledige overschakeling maken naar konijnvlees van parksystemen. Naast het belang van dierenwelzijn is ook de verbeterde kwaliteit van het product een pluspunt," bevestigt Vera Vermeeren, verantwoordelijke externe communicatie van Carrefour.
Vorig jaar schakelde Lidl als eerste supermarktketen om van batterijkonijnen naar parkkonijnen. Colruyt en Delhaize engageerden zich om respectievelijk eind 2014 en eind 2016 volledig over te stappen naar parkkonijnen. GAIA hoopt dat de andere grootwarenhuisketens het voorbeeld van Lidl, Carrefour, Colruyt en Delhaize zullen volgen.