Tijdens een persconferentie van GAIA, Boerenbond en FWA over het welzijn van vleeskonijnen, kondigden vertegenwoordigers van Colruyt en Delhaize aan om in de toekomst enkel nog vlees te verkopen van konijnen uit parksystemen.
Philippe Toussaint, verantwoordelijke duurzaamheid bij Colruyt, reageerde positief op het akkoord tussen GAIA, Boerenbond en FWA om via een stappenplan het welzijn van vleeskonijnen te verbeteren. Hij kondigde in primeur aan dat Colruyt ernaar streeft om tegen eind 2014 enkel en alleen nog vlees van parkkonijnen te verkopen. "Dierenwelzijn is voor Colruyt erg belangrijk en wij zijn bereid daarin te investeren", aldus Toussaint.
Ook Heroen Bruggeman, aankoper bij Delhaize, bracht op de persconferentie goed nieuws. Supermarktketen Delhaize engageert zich om volledig om te schakelen naar parkkonijnenvlees. Eind van dit jaar wordt het aanbod parkkonijnenvlees opgedreven tot 30% van het totale aanbod en de intentie is om op korte termijn helemaal om te schakelen. Delhaize streeft ernaar die omschakeling eerder rond te hebben dan 2016, datum waarop alle vleeskonijnen volgens het stappenplan in parken moeten gehuisvest zijn.
In parksystemen hebben de dieren meer ruimte dan in de klassieke batterijkooien die vandaag gangbaar zijn. De parken zijn bovendien uitgerust met hoogteplatforms en schuilhoekjes. De dieren hebben houtblokjes, stro, hooi of ander knaagmateriaal. De draadgazenbodem is zoveel mogelijk vervangen door meer diervriendelijke kunststofroosters.
"Colruyt en Delhaize waren bij de eerste ketens die vlees van parksystemen in het gamma opnamen. Dat ze zich nu engageren om volledig om te schakelen en zo opnieuw het voortouw durven nemen, stemt ons erg tevreden", zegt Ann De Greef, directeur GAIA.