Image
3 mei 2012

"Dit is een belangrijke doorbraak voor het kippenwelzijn", feliciteert GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch grootwarenhuisketen Colruyt. De keten heeft beslist tegen eind 2012 alleen nog scharreleieren te gebruiken in de voedingswaren van hun eigen huismerk, waarin eieren of eiproducten verwerkt zijn. Met zijn diervriendelijke beslissing komt Colruyt Group als eerste distributieketen in België niet enkel tegemoet aan de wens van GAIA. Ook acht op tien Belgen willen geen kooieieren in voedingsproducten zoals sauzen, pasta's, koekjes etc. Dat blijkt uit een opiniepeiling van IPSOS in opdracht van GAIA. Colruyt geeft hiermee tienduizenden leghennen een beter leven. De dierenrechtenorganisatie roept nu de andere distributieketens op om het goede voorbeeld van Colruyt Group te volgen.

De beslissing die de Colruyt Group vandaag aankondigde in een persbericht geldt voor alle winkels van Colruyt, Okay en Spar Retail. Colruyt trekt daarmee de lijn door van de omschakeling die de grootwarenhuisketen eerder al invoerde voor wat de verse eieren betreft. Sinds 2005 liggen in alle winkelrekken van de Colruyt Group alleen nog verse eieren te koop van kippen die in scharrelstallen met overdekt buitenbeloop of in vrije uitloop gehouden worden. Colruyt gaat nu een stap verder en heeft zijn leveranciers al geïnformeerd van de beslissing.

Meer dan 1.000 producten worden kooiei-vrij

Het gaat daarbij om meer dan 1.000 producten, van mayonaise over koekjes tot vleesbereidingen zoals gehakt en vleessalades, waarin de grootwarenhuisketen tegen eind dit jaar alleen nog scharreleieren wil verwerkt zien.

"Dierenwelzijn is voor Colruyt Group een belangrijk aspect van duurzaam ondernemen", verklaart directeur distributie Christophe Dehandschutter.

Resultaat van boycot-cot campagne

GAIA is bijzonder opgetogen over dit schitterende resultaat van zijn boycot-cot campagne. Eerder had GAIA het eerste luik van de campagne afgerond: geen enkel grootwarenhuis in België verkoopt nog kooieieren. GAIA startte vorig jaar met het tweede luik dat grootwarenhuizen en sauzenfabrikanten aanzet om kooieieren te bannen bij de verwerking van hun huismerkproducten. Vorige maand lanceerde de dierenrechtenorganisatie een online game, Chicken Squeeze. Via het ludieke spel riepen al duizenden deelnemers de grootwarenhuizen en sauzenfabrikanten op om te stoppen met kooieieren te verwerken in hun voedingswaren. GAIA voerde recent nog actie bij sauzenfabrikant Devos Lemmens met affiches waarop een zielige kip te zien is, gepropt in een pot mayonaise.