38 Belgische restaurants - waaronder de sterrenrestaurants Comme Chez Soi en La Truffe Noire - hebben besloten om de Canadese visserijproducten (gedeeltelijk of volledig) te boycotten tot wanneer er een einde komt aan de jacht op zeehonden. Een sterk signaal, en daarom ontvingen de geëngageerde Belgische restauranthouders een sticker van GAIA om op te hangen in hun zaak als symbool van hun engagement, met daarop de boodschap: "Dit restaurant beschermt zeehonden". De jacht op zeehonden heeft nog nooit zoveel tegenstand gekend als dit jaar. Wereldwijd nemen al 5.500 restaurants en bedrijven deel aan de boycot.
Hoewel wetenschappers vragen om de jacht af te blazen, zullen heel wat vissers hun netten binnenkort toch opnieuw inruilen voor hakapiks, met de goedkeuring van de Canadese overheid. Die heeft het aantal zeehonden dat dit jaar mag worden afgeslacht zelfs nog verhoogd, van 280.000 naar 330.000. "Een even absurde als perverse politieke beslissing", reageert voorzitter Michel Vandenbosch. "De wreedheid van de slachtpartijen is één zaak, maar bovendien heeft de ijssmelting op de Canadese oostkust haar meest alarmerende niveau ooit bereikt. De broosheid van het ijs is voor babyzeehondjes vaak fataal, want het ijs scheurt onder het gewicht van de pasgeboren zeehondjes en die kunnen nog niet zwemmen. In die omstandigheden de jachtquota verhogen is totaal onverantwoord."
De zeehondenjacht zal zich dit jaar dus afspelen tegen een achtergrond van ecologische bezwaren en een internationale boycot van zeeproducten uit Canada. Dierenrechtenorganisaties, waaronder GAIA, roepen mee op tot een dergelijke boycot.
Ook in Canada zelf wordt de verontwaardiging tegenover de commerciële zeehondenjacht steeds groter. Bovendien geldt vanaf dit jaar het Europese verbod op de handel in producten verkregen door de zeehondenjacht. Deels door het effect van dat nakende EU-verbod werden vorig jaar in Canada 250 000 zeehonden minder afgeslacht dan het toegelaten quotum.